8-fold (Ashtavidha pareeksha)

Al 10 jaar
Erkende Opleidingen op HBO niveau

Veel persoonlijk contact
Studiebegeleiding & intervisie

7 Docenten

Erkend Onderwijsinstituut
Alles over 8-fold (Ashtavidha pareeksha)
Het 8 voudig onderzoekmodel gaat dieper in op onderzoeksmethodes zowel vragen als methodes a.h.v het volgende:
- Nadi -Polsdiagnose
- Mutra -Vragen over de kwaliteit van de urine
- Mala – Vragen over Ontlastingspatroon, transpireren
- Jivha – Tongdiagnose, hier wordt ondermeer weerspiegeld of er opgeslagen afvalstoffen zijn (ama) en in welk gebied van het lichaam.
- Sabda – De stem, hoe is die, kan iemand uit zijn woorden komen etc.
- Sparsa – De kwaliteit van de huid, hoe voelt die aan
- Drik – De ogen, wat voor ogen heeft iemand, welke gevoeligheid heeft iemand etc
- AkrutiOnze lichaamsbouw maakt duidelijk hoe wij letterlijk in onze vel zitten en waar onze gevoeligheden zijn

Therapeutische vorming (TV) bestaat uit twee onderdelen:
1. Dossiervorming: anamnese, 8 fold & 10 fold onderzoekmodel en opstellen van behandel- en yoga therapeutische lesplannen, alsmede algemene praktijkvoering.
2. Communicatievaardigheden en coaching vaardigheden
Dossiervorming houdt onder andere in:
Met cliënten oefenen in het afnemen van een anamnese
Volgens de Ayurveda onderzoekvaardigheden een ziektebeeld in kaart brengen
Het opstellen van een Ayurveda behandelplan en yoga therapeutisch lesplan en het leren evalueren van deze plannen
Over gespreksvaardigheden:
Observatievaardigheden
Tijdens de lessen therapeutische vorming worden observatievaardigheden geoefend middels:
Rollenspel tijdens de les en in studiegroepjes
Observeren van live cliënt gesprekken
Feedback geven
Beschrijven in anamnese
De observator geeft de gespreksleider eerst kort, in concrete hoofdpunten zijn/haar algemene indruk van het gesprek weer. Daarna volgt een gedetailleerder feedback aan de hand van gemaakte aantekeningen. Met ‘feedback geven’ bedoelen we zo duidelijk mogelijk bespreken hoe de gespreksvaardigheden zijn toegepast, om zo van elkaars opmerkingen te kunnen leren. Concrete informatie over het al dan niet (goed) toepassen van de vaardigheden en gespreksmodellen vergroot het leereffect voor de gespreksleider (therapeut), de gesprekspartner en de observator zelf. Om na te gaan of de interpretaties van de observator juist zijn, betrekt deze soms de mening van de gesprekspartner in de nabespreking (Hoe voelde deze zich bij specifieke acties van de gespreksleider?).
Aan het einde van de nabespreking vat de observator de leerpunten voor de gespreksleider samen aan de hand van de aantekeningen op het feedbackformulier.
Docenten Therapeutische Vorming

Carla van Dijk
Coördinator Opleidingen
Bedrijfskundige, AP, Didactische bevoegdheid

Marcel Toren
Docent Therapeutische Vorming Dossiervorming
AP, Master NT2

drs. Odette van Kempen
Docent Therapeutische Vorming
Communicatie Vaardigheden
AP
Over Ayuryoga Nederland
Ayuryoga Nederland verzorgt opleidingen en cursussen voor iedereen die zich willen bekwamen en verdiepen in de Ayurveda en yogawetenschap en deze in combinatie met elkaar als een Therapeutisch instrument willen inzetten. Je wordt opgeleid tot Ayuryoga therapeut en docent (Ayuryoga Therapist & Teacher | AYT&T) en Ayurveda Practitioner.
